פיננסים המכון לבעלי תפקידים בשוק ההון  |  קונגרס מנהלי השקעות ערך  |  הועידה השנתית של קרנות הגידור  |  

תאריך ושעה
 

 
 
מאמרים לפי נושאים
מצב השוק
השקעות  בינלאומיות
השקעות אלטרנטיביות
מכשירים פיננסיים ומט"ח
נדל"ן ושוק ההון
אתיקה וממשל תאגידי
השקעות ערך
פסיכולוגיה והשקעות
ניתוח פיננסי
 
 
 
 
 
תמונות מכנס אחרון
 
 
טופס הצטרפות לניוזלטר  חודשי
 


ערוץ פיננסים ב-
 
האם אפשר לעשות כסף מ"חכמת ההמונים"?
 
שימוש ב"חכמת ההמונים" תופס תאוצה. האם הוא יכול לסייע בהשקעות?
לאחרונה גובר השימוש ב-"חכמת ההמונים". העקרון שמאחורי רעיון "חכמת ההמונים" הוא שידע ממספר רב של אנשים, גם אם אינם מומחים בתחומם, מביא בממוצע לתשובה הנכונה. ובעצם ההמון צודק לא פחות ממומחה. החוקר הישראלי ליאור צורף, נשא ב- TED  הרצאה בה ממוצע הניחושים של קהל הצופים לגבי משקלו של שור שעמד על הבמה, היה קרוב באופן ברור למשקלו האמיתי של השור.

אחד מהיישומים הפופולריים והמוצלחים ביותר לרעיון שידע של אנשים רבים מביא לתוצאה אופטימילית הינו היישום WAZE. אותה אפליקציה לניווט ולהגעה אופטמילית ליעד מבוסס בדיוק על העקרון שמאחורי הרעיון. הדיווח של עשרות משתתפים לגבי מצב התנועה, עוזר לנתב את התנועה בין נתיבים שונים, ולמזער את זמן השהייה על הכביש.

לאחרונה מנסות חברות שונות למנף את רעיון ההמונים לשימושים עסקיים. למשל, ישנן חברות פרסום המאתרות מגמות ביקושים באמצעות האינטרנט ובנק ישראל פיתח מודל אינטרנטי לזיהוי מחזור העסקים שעוזר לו בהחלטות המוניטריות.  גם בהשקעות מתחיל הנושא לתפוס תאוצה עם נסיונות לזהות מניות מנצחות על פי כמות האיזכורים החיוביים באינטרנט, בפורומים או בפעולות בתיקים וירטואליים.

אבל האם אפשר לנצל את חכמת ההמונים בדרך פשוטה יותר, שתתאים כמעט לכל משקיע? האם ניתן באמת לעשות מזה כסף ללא פיתוח אלגוריתם של שנים?

 הרעיון הבסיסי בשוק ההון הוא כזה שאם יותר אנשים חושבים שמחיר מנייה הוא זול, הרי הם יקנו אותה ויעלו את מחירה, זהו יישום פשוט וברור של חכמת ההמונים. אם נוכל לדעת מה חושב מספר רב של אנשים לגבי כיוון מניה או מדד, ייתכן ונוכל להשקיע בהתאם.

לצורך הבדיקה רציתי לבחון האם ציפיות שחקני מעו"ף, אותם משקיעים בשוק האופציות, לגבי מדד הפקיעה מצליחות בממוצע לנבא את הפקיעה. הפורום בו השתמשתי הינו הפורום של טלנירי לאופציות מעו"ף. בחצי השנה האחרונה, מנהל הפורום בין חבריו תחרות פקיעה שנסגרת מספר ימים לפני הפקיעה.

אם חכמת ההמונים עובדת, הרי שממוצע הניחושים של חברי הפורום, יהיה קרוב למדד הפקיעה.
 
חודש מספר משתתפים ממוצע תחזיות מדד פקיעה מרחק הממוצע מהפקיעה
יולי 70 1057 1083 2.3%
יוני 66 1064 1074 0.9%
מאי 70 1062 1048 1.4%
אפריל 58 1160 1156 0.4%
מרץ 48 1131 1141 0.9%
מקור: פורום אופציות מעו"ף של טלנירי, ועיבודי מחלקת המחקר של מנורה מבטחים
 
הנתונים הקיימים, תומכים בהחלט ברעיון שניתן להרוויח מחכמת ההמונים. אמנם מדובר על חמש תצפיות בלבד, אך אחוזי הפגיעה מצויינים. למעט פקיעת יולי, בה ממוצע ניחושי חברי הפורום היה רחוק ממדד הפקיעה, שאר החודשים היו ברמה קרובה מאוד למדד הפקיעה האמיתי. יש לציין שפקיעה בטווחים נמוכים של עד 1% מהציפיות (כמו בחודשים יוני, מרץ ואפריל) מאפשרת לאנשי מקצוע להניב רווח אמיתי על ידי אסטרטגיות שונות לפקיעה. גם פקיעה במרחק של 1.4% מאפשרת רווח למשקיע סולידי יותר.

אז האם ניתן לבנות אסטרטגיית אופציות פשוטה בשבוע הפקיעה המבוססת על ממוצע הניחושים של חברי הפורום?

לכאורה כן, ייתכן וחכמת ההמונים תהווה אסטרטגייה מנצחת לאורך זמן אם תנוצל נכון על ידי משקיעים מתוחכמים.

אבל ישנן בעיות רבות בניתוח לעיל. מיעוט החודשים ("תצפיות" במינוח המקצועי), אינם מאפשרים בחינה סטטיסטית אמיתית של הנושא. גם רמות נמוכות של סטיית תקן בשוק כיום, מעוותות את הפרשנות, ויש לבחון את התהליך לאורך זמן ארוך יותר בתקופות תנודיות יותר. (אולי מישהו ירים את הכפפה ויערוך מחקר ארוך יותר?)

כמו כן, המונים רבים ככל שיהיו, לא יכולים להשפיע על אירועים חיצוניים לשוק. גם אם קונצנזוס השוק יחזה מדד גבוה, אך באותו השבוע תפרוש יוון מגוש האירו, יהיה אירוע בטחוני, או תקופה של מימושים בשווקים בחו"ל, הרי שחכמת ההמונים לא תשפיע על השוק. במקרה הזה החכמה הינה יותר צופה מהצד מאשר משפיעה. גם אינטרסים שונים לפקיעה במחזורים דלילים יכולים להשפיע על המסחר, כמו עליה של כמעט 3% ביומיים שקדמו לפקיעת יולי, בה נרשמה "החטאה" בין התחזית למדד בפועל.

למרות זאת, הבדיקה הפשוטה הזו, שניתן לבחון אותה במחקרים עמוקים יותר, מראה כי ייתכן וניתן להרוויח ממוצע תחזיות של שחקני השוק לאורך זמן ועל ידי ניהול מקצועי של אסטרטגיות מעו"ף.


מר חיים נתן הינו כלכלן ראשי במנורה מבטחים פיננסים, בעל רישיון מנהל תיקים ובעל זיקה מכוח תפקידו לנכסים פיננסיים. מנורה מבטחים קרנות נאמנות ו/או מנורה מבטחים ניהול תיקי השקעות ו/או חברות אחרות בקבוצה עשויים להיות בעלות עניין אישי בני"ע מכוח כך שהן מחזיקות ו/או עלולות להחזיק ו/או לבצע פעילות בני"ע עבור עצמן ו/או עבור לקוחותיהן ו/או במסגרת אחרת. אין לראות באמור לעיל עבודת אנליזה של ני"ע ו/או הצעה של הנכסים ו/או הזמנה לרכשם ו/או ייעוץ בדבר כדאיות ההשקעה בהם ו/או כהצעה או כשידול, במישרין ו/או בעקיפין, לקנות ו/או למכור את הנכסים, בשום אופן צורה ו/או דרך. שיווק ההשקעות לעיל אינו מהווה תחליף לשיווק המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם.
 
 Top
לייבסיטי - בניית אתרים